fredag 28. februar 2014

Fastelavnstips


Feirer dere fastelavn? Jeg skal vel ikke påstå jeg har veldig store forhold til dagen, men jeg er alltid for en unnskyldning til å bake boller. For dette er virkelig dagen man kan unne seg herlige, nystekte boller med god samvittighet.

Litt om bakgrunnen for fastelavn: Tidligere hadde man mange ulike religiøse matskikker fordelt over flere dager for å fete seg opp før fasten. Dette har i nyere tid blitt samlet til en dag, nemlig fastelavnssøndag hvor vi nå spiser boller av ulike slag og pynter med fastelavnsris. Fastelavnsbollene ble vanlig her i landet på begynnelsen 1900-tallet, men hvor vidt det skal være vanlig boller, berlinerboller eller vannbakkels er det uenighet om. Uansett skal det være fyll i bollene, og det kan være krem, vaniljekrem, syltetøy eller andre godsaker.


Fastelavnsboller kan altså være så mangt. Det kan være skoleboller, kanelboller, sjokoladeboller eller boller fylt med krem. Når jeg var liten husker jeg at vi ofte fylte vanlig hveteboller med krem, marsipan og bringebær. Det var en skikkelig mektig bombe og det skulle godt gjøres å klare mer enn en.

Et alternativ til vanlig boller er å lage brioche, for eksempel fylt med bær, eller kanskje vaniljekrem?


Ønsker dere alle en riktig god fastelavnhelg med masse deilige boller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...