lørdag 4. januar 2014

Nyttårskalkunen 2013


Da var jula over for denne gang og vi er inne i 2014. Nye utfordringer skal møtes. Det blir et vannvittig spennende år for min del. Jeg skal levere masteroppgaven i mai og forhåpentligvis finne meg jobb. Det blir med andre ord mange timer på lab og foran PC og færre timer til andre ting. Det skal bli både godt og litt skummelt å bli ferdig. Så det er bare å bite tenna sammen og sette i gang. Det er mye som skal gjøres, og jeg gleder meg!

Men før jeg setter helt strek for 2013 og det gamle året vil jeg dele nyttårskalkunen. Det ble ikke mange bilder eller fokus på blogg, men jeg det ble god mat og her kommer oppskriften:

Dette trenger du (4 personer): 
Kalkun:
Kalkunbryst på 700-800g
Salt
Pepper
Smør til steking
Steketermometer og stekepose

Ovnsbakte grønnsaker:
2 Rødbeter, skrelt og delt i biter
2 Gulrøtter, skrelt og delt i biter
6 Poteter, skrelt og delt i biter
1/2 Sellerirot, skrelt og delt i biter
Salt
Pepper
Olje

Eplesaus:
1 pose bernaisesaus
0,33 l epleomst
1 dl fløte

Denne gangen ble middagen server med rødløksmarmelade, salat og litt persille. Oppskrift på marmeladen kommer senere.

Slik gjør du:
Kni kalkunbrystet inn med salt og pepper. Brun i litt smør før du legger den i en stekepose og setter i steketermometer. Stek på 180 grader i ca 30 minutter. Termometeret skal vise ca 67 grader når du tar den ut. La den hvile i ca en halv time før du skjærer opp.

Bland grønnsakene sammen med litt salt, pepper og olje. Ha over i en ildfast form og stek på 200 grader i ca 30 minutter mens kalkunen hviler.

Sausen lager du ved å vispe ut barnaissauspulveret i eplemost og fløte. Gi sausen et oppkok før servering.


Enjoy! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...