lørdag 14. september 2013

Ripssaft


Sesongen er veldig på hell nå, men for et par dager siden fikk jeg somlet meg ut for å plukke rips. Det var heldigvis masse igjen i hagen og det ble noen kilo. Puh! Så var spørsmålet hva jeg skulle gjøre med all denne ripsen. Rips har blitt fast tilbehør til yoghurten og til havregrøten. Noe fryses ned til smoothie og noe ble til saft.

Dette er første gang jeg har laget saft. Jeg ante virkelig ikke hva jeg trengte og brukte god tid på google før jeg begynte. Men uten saftkoker og uten sileklede måtte jeg bli litt kreativ. Når det er sagt så kan jeg nå trygt si at det går helt fint an å lage saft uten noe utstyr. Har du kjele, sil og kaffefilter kommer du veldig lagt.

Dette trenger du:
1 kg rips
2,5 dl vann
300 g sukker (sånn ca. Smak deg fram.)

Slik gjør du:
Rensk ripsen og skyld i kaldt vann. Ha bærene i en kjele. Tilsett vann, kok opp og la det småkoke i 30 minutter. Ikke rør i kjelen mens det koker.

Ha to kaffefilter i en sil og hell bærblandingen over. La det renne av en times tid.



Når blandingen er ferdig silt har du saften over i kjelen igjen. Smak til med sukker og kok opp. La det koke i ca 10 minutter. Fjern skummet som kommer opp mens det koker.

Ha saften over på varme , rene flasker og oppbevar kaldt og mørkt.

Enjoy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...