mandag 24. juni 2013

Eltefritt havrebrød


I helgen prøvde jeg meg for første gang på eltefritt brød. Det ble så vellykket at jeg lagde et til. Jeg har lenge hørt hvor enkelt det og hvor godt det blir, men tenkte aldri at det SÅ enkelt. For det var det virkelig så enkelt. Og resultatet ble perfekt! Fantastisk sprø skorpe på utsiden og luftig på innsiden. Herlig.

Restene av brødet er nå skåret i skiver og ligger i fryseren. På den måten blir det enkelt å ha opp når det trengs. Jeg begynte med havrebrød for det er en av mine favorittbrød. Jeg har tidligere lagt ut oppskrift på DETTE havrebrødet. Himmelsk det og, men tror nesten dette må være bedre. Kanskje fordi det ikke går an å gjøre feil og resultatet blir perfekt. Du må nesten bare prøve.

Har du ikke laget eltefritt brød før vil jeg anbefale deg å se DENNE videoen som Ina fra Mat på Bordet har laget. Her går hun igjennom alle trinnene i bakeprosessen. 

Dette trenger du:
300 g hvetemel
100 g sammalt rug, grov
150 g havregryn
1 god ts salt
1/2 ts tørr gjær
4,5 dl kaldt vann
1ss maltekstrakt

Du trenger og en gryte eller form med lokk som tåler 250 grader.

Slik gjør du: 
Bland sammen alt det tørre. Bland maltekstraktet inn med vannet og ha dette over melblandingen. Rør om. Du vil nå ha en ganske klissete deig, men det er sånn den skal være. Ha plastfolie over bollen og la den stå på kjøkkenbenken i 12-18 timer. 

Når deigen er ferdig hevet har du den over på et melete underlag. Ta gjerne et bakepapir med mel over så er det lettere når du skal ha deigen opp i gryta. Brett deigen til du kjenner at den klarer å holde sin form. Bruk gjerne en slikkepott til dette og strø på litt mer mel mellom brettene om du syntes deigen er for våt. Når deigen har fått en form den klarer å holde snur du den slik at bretten ligger ned.  Vend bakebollen over deigen og la den stå i 2 timer til. 

Når deigen har hevet i 1,5 timer setter du gryten med lokk i oven og skrur på 250 grader.

Etter 2 timer heving tar du ut formen fra ovnen og heller deigen over i den. Nå vil bretten være opp. Sett på lokket og la den stå i oven i 30 minutter på 250 grader. Senk så temperaturen til 200 grader og la brødet stå i 15 minutter til uten lokk. 

Når brødet er klart tar du det ut og over på en rist for avkjøling. 

Tilslutt skal det bare nytes!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...