torsdag 20. juni 2013

Bollefruas vietnamesiske kyllingsalat


Sommer og sol betyr gjerne lette middager. Enkle middager også. Hvis det ikke er grillmat da, selvfølgelig. Da kan jeg gjerne være ute lenge og lage mat. Men må maten tilbredes inne skal den være rask og sunn. Jo fortere den er klar, jo fortere kan jeg løpe ut med middagen og kose meg i sola. Da er det greit med middag som lages på under 15 minutter.

Her om dagen satt jeg å lurte på hva jeg skulle gjøre med kyllingen og grønnsakene jeg hadde i kjøleskapet. Og heldig for meg postet Bollefrua link til denne oppskriften på hennes facebookside.  Oppskriften er gjort litt til min egen og smaken av denne salaten ble himmelsk! Samboeren som stortsett ikke er fryktelig begeistret for salat til middag ble veldig positivt overrasket og sa han gledet seg til neste gang. At han gleder seg til salat til middag er ikke ofte. Og her kommer oppskriften!

Dette trenger du (middag til 2):
2 kyllingfileter (eller 1 hel grillet kylling om du har det) ferdig stekt, revet i strimler
1/2 agurk, i strimer
2 gulrøtter, i strimler
1 sjalottløk, i skiver
1 håndfull koriander, hakket
1 rød chilli, i skiver
Saften av 2 lime
2 ts brunt sukker
3 ts soyasaus
1 god neve med peanøtter (uten salt!)

Slik gjør du:
Bland chili, sukker, soyasaus og lime. La dressingen stå til sukkeret er løst opp.

Legg alle ingrediensene over på to fat og ha over dressingen. Server og nyt!

(Minner også om giveawayen på bloggen denne uken fra Electrolux. Sjekk den ut HER)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...