torsdag 6. desember 2012

Sjokoladepepperkake med fluffy topping


I dag har det for alvor gått opp for meg at det snart er jul. Tiden flyr så utrolig for, og det er masse som skal gjøres! Forrige helg hadde jeg besøk og da ble denne juleinspirerte kaka servert. Jeg tror den falt godt i smak, for det forsvant utrolig mye, og det sier litt, for dette er en skikkelig mektig kake!

Men jeg må absolutt si at jeg likte kombinasjonen sjokolade og pepperkakekrydder og det er noe jeg har veldig lyst til å teste ut videre nå før jul. Håper virkelig tiden strekker til. Men den strekker sjeldent til, så man får gjort alt man har lyst til. Flere som kjenner igjen det problemet kanskje?

Uansett. Jeg ble inspirert til å lage denne kaken via bloggen Mat på Bordet, som er en av mine favoritter, og her kommer oppskriften:

Dette trenger du: 
250g hvetemel
90g kakao
1 toppet ts natron
1 klype nellik
1ts kanel
1ts ingefær
1 klype allehånde
125ml rømme
125ml yoghurt naturell
80ml vann
110g myk smør
250g brun sukker
50g sukker
180ml nøytral olje
3 egg
1ts vaniljjekstrakt
100g mørk sjokolade, finhakket

til glasuren:
4 store eggehviter
400g melis
1/2ts vaniljeekstrakt
 
Slik gjør du:
Smør først en rund kakeform (22 cm) med litt olje og ha litt kakao i formen. Rist rundt slik at kakaoen dekker sidene. 
 
Bland alt det tørre sammen i en bolle og rømme, yoghurt og vann i en annen.

 
Pisk smør og sukker luftig før du tilsetter litt og litt olje om gangen mens du pisker videre. Tilsett så et og et egg om gangen og pisk massen videre til du har en lett og luftig røre. Når du har det kan du tilsett det tørre og det våte vekselvis. Ha til slutt i den finhakkete sjokoladen. 

 
 
Ha deigen over i formen og sett den i oven som skal være på 180 grader. Stek i ca 50 minutter og avkjøl kaken i formen før du tar den ut.

 
Rett før servering lager du glasuren, eller toppingen om du vil. Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det igrunn. Ha da eggehviter i en ren stålbolle og pisk de stive. Sett så bollen over en vannbad med kokene vann og pisk videre mens du tilsetter litt og litt melis om gangen. Når massen har blitt veldig stiv tar du den av varmen og rører inn vaniljeessensen. 

Ha glasuren over på kaken og dryss over litt melis på toppen. 
 

Server og nyt!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...