tirsdag 2. oktober 2012

Rødvinssaus

En god saus er alltid godt. Og en god rødvinssaus passer til så mangt. Hva er vel bedre enn lam og rødvin eller en god biff med rødvinssaus? Ikke så mye syns jeg.

Men det er ikke så ofte jeg lager sauser om jeg skal være ærlig. Det er kanskje latskap, men det er så lite saus som går til to personer at det sjeldent er noe poeng. Føler i hvert fall jeg. Men med denne sausen er det litt anderledes. Jeg lagde opp en porsjon og delte den i 4. Dermed blir det 4 middager ut av en porsjon saus, noe som gir det mye mer poeng.

Missforstå meg rett. Det tar absolutt ikke lang tid å lage en saus, og ikke mye innsats heller. Men det er kanskje noe i den dørstokkmila jeg har hørt mye om. Uansett; her kommer oppskriften på min versjon av rødvinssausen.

Dette trenger du (4x2 porsjoner): 
2 finhakkete sjalottløk
1/2 flaske vin
2 dl kyllingkraft
Stekesjy fra f.eks en lammestek
Salt og pepper

Slik gjør du:
Surr først sjalottløken gylden før du tilsetter vin og kyllingkraft. La dette reduserer ved å småkoke til ca halvparten av volumet. Om du lager denne mens du f.eks lager stek kan du også tilsette stekesjyen. Det gir en ekstra god smak til sausen.

Når den er redusert siler du den for å få bort løken. Smak til med salt og pepper.

Syns du sausen er litt for tynn kan du ha i litt maizena.






Smaker ypperlig til høstens lam eller en god biff!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...