mandag 17. september 2012

Tom Yam Goong- Rekesuppe


Nå merkes det at høsten har kommet. Det er kaldt ute på kveldene, og det man helst vil gjøre er å krølle seg under pleddet på sofaen og drikke te. Det er jo en litt deilig årstid dette også. Noen av det jeg syns frister mest om høsten er supper. Å spise suppe er litt som å få en varm klem inne i fra syns jeg. Og det trengs jo på kalde høstdager.

I denne oppskriften har jeg prøvd på noe jeg ikke har prøvd før, nemlig å lage kraft. Jeg var overrasket over hvor enkelt det var, og ikke minst hvor mye bedre det blir. Ikke nok med det er kraft av rekeskallet en utmerket måte å bruke det opp på. På den måten slipper man å føle at man kaster så mye når man bruker reker. Vinn, vinn, vinn situasjon.

Dette trenger du (2 personer):
600 g reker
0,5 liter vann
7 stilker sitrongress
1/2 ingefær
3 cherrytomater
5 små chili
1 ss sukker
2 ss fiskesaus
Saften av 1 lime

Pynt: 4 sjampinjonger delt i båter, 2 cherrytomater i båter. litt koriander o g enlimebåt.

Slik gjør du:
Først på du renske rekene. Legg rekene til siden og fres rekeskallet i litt olje. Kutt opp sitrongress, ingefær, cherrytomat og chili. Knus de grovt i en morter eller med den flate siden på kniven. Ha det i kjelen med rekeskallet og hell på vann. La det koke opp og trekke i 15 minutter.


Sil så av suppen og tilsett sjampinjong og cherrytomater. Gi det et oppkok før du smaker til med sukker, fiskesaus og limesaft. Suppen skal smake hot, syrlig og salt.


Ha de skrelte rekene i to suppeskåler, ha over suppen og pynt med lime. Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Åhh, denne gleder jeg meg til å prøve! Har spist tom yam før men da har jeg brukt en ferdig "paste" til krafta (kjøpt på asiamat..) Men jeg tenker rekeskall blir ennå bedre. Elsker Thaimat, namnam!! Fin blogg du har forresten. Flere ting jeg skal prøve ut her ser jeg:) Ha en finfin onsdagskveld!
    Hilsen Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var veldig hyggelig å høre :) Jeg syns rekeskall ble overraskende mye bedre, så kan virkelig anbefale det. Også føles det ikke ut som man kaster så mye, det syns jeg er veldig bra i hvert fall!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...