torsdag 20. september 2012

Brownie cookies


Snart er det helg igjen. Denne uken har gått utrolig fort, og jeg kan ikke tro det allerede er torsdag. Helgetid er kosetid og da syns jeg det er veldig koselig å bake noe, som f.eks. disse sjokoladekjeksene. De er fylt med sjokolade og er som en deilig, myk brownie i kjeksformat. Helt fantastiske med et glass melk.

Disse kjeksene holder seg veldig godt i kjøleskapet i flere dager, så du kan godt bake de en dag eller to før de skal serveres. Men de er også veldig gode mens de er litt varme. Sett av 30 minutter for fantastiske kjeks denne helgen!

Dette trenger du (24 kjeks): 
300 g kokesjokolade, hakket (jeg bruker 200 g mørk og 100 g lys)
40 g smør
2 egg
150 g sukker
1 ts vaniljeekstrakt
35 g mel
1/2 ts bakepulver

Slik gjør du:
Smelt først smøret og ha oppi 200 g av sjokoladen. Jeg bruker den mørke her. La sjokoladen smelte i smøret.

Mens sjokoladen smelter pisker du egg og sukker til en luftig eggedosis. Tilsett vaniljeekstrakten og brett inn mel og bakepulver.

Tilsett så resten av den hakkete sjokoladen. La røren stå i 10 minutter for å stivne litt før du har den over på et bakebrett med bakepapir. Ha ca 1 ss til hver kjeks i en runding.



Stek kjeksene i 8-10 minutter på 180 grader.


Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Har akkurat laget disse, ser utrolig lekre ut! Har ikke fått smakt på dem ennå for de er så varme, men kakerøren er den beste jeg har spist:) Kommer til å blogge dem selv (linker selvfølgelig til din side).
    Takk for en inspirerende blogg (skal prøve meg på rekesuppa i morgen..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg syns også de ble helt fantastiske :) Håper rekesuppa også står til forventningene. Veldig hyggelig med så fin tilbakemelding, tusen takk :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...