onsdag 1. august 2012

Jordbærsyltetøy


Jordbærsesongen er i full gang, og siden det har vært litt dårlig vær syns jeg det var greit å bruke en kveld inne på å lage syltetøy. Jeg fikk tak i masse jordbær billig på en bod i nærheten og de var kjempesøte! Jeg har derfor laget syltetøy med lite sukker. Sunt og godt!

Dette trenger du:
2,5 kg renskede jordbær
100 g sukker
1 pakke certo fruktpektin
4 lime

Slik gjør du:
Skvis saften til limen over jordbærene. Kok de opp og la de småkoke i ca 10 minutter før du tilsetter certo fruktpektin. La det koke i 1 minutt til før du tilsetter sukker. Smak til sukkeret etter ønske og la det koke videre til ønsket konsistens. Mos også bærene slik du liker det best. Jeg syns masse hele bær er godt, så jeg moser ikke i det hele tatt.



Når syltetøyet har kokt til ønsket konsistens har du det over på egnete glass. La syltetøyet avkjøles litt før du setter på lokk.


Så er det bare å nyte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...