mandag 26. mars 2012

Matpakkebrød


Forrige uke lagde jeg pølsebrød og rundstykker som min kjære ble helt forelsket i. De beste rundstykkene han har smakt sa han. Nå som brødskuffen nok en gang er tom tenkte jeg skulle prøve å lage de i brødform. Så denne oppskriften er en sammensetning av av den og av oppskriften på grovbrød som jeg har delt her før for lenge siden.
Oppskriften gir to saftige brød. De kan godt fryses.

Dette trenger du: 
1 pk tørrgjær
2 ss salt
170 g havregryn
60 g solsikkefrø
90 g kruskakli
240 g sammalt rug, grov
500 g hvetemel
150 g sammalt hvete, grov
ca 8 dl vann

Slik gjør du: 
Bland alle ingrediensene sammen og elt godt. La deigen heve i ca 1 time. Ha deigen på et meltete underlag og del den i to og form som brød. Brødene settes i smurte brødformer. Ha på litt vann og havregryn.


Sett de to brødene inn i en kald ovn og skru ovnen på 200 grader. La de stå i ca 45 min.


Avkjøl på rist. 


Kos! <3

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Dette brødet så utrolig godt ut, så det kunne jeg tenke meg å prøve meg på! Men du har ikke skrevet hvor mye væske, og evt hva du har brukt, kun det tørre.... Håper du oppdaterer innlegget så jeg kan prøve meg på dette brødet :)

    Og forresten... En super blogg du har! Mange inspirerende oppskrifter.

    Mvh Katrine

    SvarSlett
  2. Tusen takk :) det skal være ca 8 dl vann :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...