søndag 26. februar 2012

Tom Kha Gai


Siden vi fortsatt går på suppedietten her i huset var dagens middag Tom Kha Gai eller thai kyllingsuppe om du vil. Helt fra jeg begynte å lage denne suppa luktet det helt fantastisk i hele leiligheten og vi fikk litt følelsen av å være på thai restaurant! Ikke dumt på en lat søndag. Til denne suppa trengs det litt av hvert når det gjelder grønnsaker og alt finner man enkelt på en innvandrerbutikk. Men om du ikke har det i nærheten finnes nok det meste på en av de litt større matbutikkene.

Suppa i seg selv var veldig enkel å lage og smaken ble helt himmelsk. Den tar ca 30 min å lage og om du vil at den skal være litt mer mettende er det bare å servere den med ris. Det gjorde jeg. Det blir en ganske stor porsjon så da er det bare å sette resten i kjøleskapet og da har du lunsj til i morgen. Det gleder jeg meg allerede til :)

Dette trenger du:
1 boks kokosmelk
2 kyllingfileter
500 ml kyllingkraft/ -buljong
1 stilk sitrongress. Kuttet i ca 5 cm lengder og knus den så med langsiden på kniven.
1 ss (toppet) med finhakket ingefær
Skallet til en lime
2 båter hvitløk, finhakket
Litt salt og pepper
250 g sopp, gjerne aromasopp
2 ss fiskesaus
Saften fra 1 lime
1 stk vårløk, finhakket
Litt koriander
2 stk chili (om du liker det litt sterkt)

Slik gjør du:
Ha halvparten av kokosmelk og kyllingen i en stor panne. Kok opp med svak varme.


Ha i sitongress, ingefær, limeskall, hvitløk, salt og pepper. Kok opp på nytt. Reduser deretter varmen til svak i ca. 15 min (til kyllingen er kokt). Rør forsiktig.
 

Legg så oppi soppen. Kok i 5 min. til.


Ha i resten av kokosmelken og buljongen. Rør om. Tilslutt puttes resten av ingrediensene oppi; fiskesaus, limesaft, vårløk, koriander og chili. Gi den et lite oppkok.


Så skal det nytes :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...