onsdag 23. november 2011

Hjemmebakt brød :)


Brødbakingen begynte egentlig fordi jeg syns det er veldig dyrt med godt brød i butikken. Men det viser seg jo også at hjemmebakt brød er mye mer digg enn butikkjøpt, så en gang i uka pleier jeg å bake to brød. Det meste gjør seg jo selv.

Ingredienser:
1 liter blanding av vann og melk
50 g gjær
2-3 ts salt
1 ss sukker
2 dl hvetkli
1 dl hvetekim
2 dl havregryn
4 dl sammalt rug, grov
4 dl sammalt hvete, grov
7-8 dl hvetemel ( i dag bytta jeg ut en del av hvetemelet med byggmel)

Jeg blander bare alt dette sammen og elter til deigen blir sånn passe brukbar.



Den pleier å bli litt klissete, men om man bruker for mye ekstra mel blir brødene ofte litt tørre, og det er jo ikke veldig stas.



Så får brødene lov til å heve en time før jeg triller de ut og putter de i to smurte brødformer. Så heves det en gang til i en time før de steikes på 200 grader i en time. Jeg pleier som regel å heve de i ovnen å ca 40 grader, da blir de store å fine.

Når de er ferdig stekt er det bare avkjøle på rist og nyte med brunost og syltetøy til kveldsmat :)

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...